Körskola i Göteborg

När du ska börja övningsköra så har du tre olika alternativ att fundera på. Antingen så kör du endast privat, tar lektioner hos en körskola i Göteborg eller så väljer du en mix av dem båda. Det tredje och sista alternativet är definitivt det som rekommenderas då det bevisats ha störst effekt och ge bäst form av utbildning.

Oavsett vad du väljer så måste du dock först få ett körkortstillstånd. Detta ansöker du om på körkortsportalen där du ombeds besvara ett antal olika frågor rörande din hälsa så att de i sin tur kan bedöma din lämplighet. Till din ansökan måste du också bifoga svaret från en nygjord synundersökning och om din körskola inte kan hjälpa dig med det kan du gå till valfri optiker i Göteborg.

Även den du ska köra privat med måste få ett s.k. handledartillstånd plus att de ska ha fyllt 24 år och haft körkort som minst fem av de senaste åren. Tillståndet får man genom att delta vid en introduktionsutbildning arrangerad av körskolan. Hela utbildningen brukar ta omkring tre timmar och innehåller viktiga tips och råd inför handledningen samt en liten snabbrepetition av grunderna och trafikregler m.m.

Några tips till dig i Göteborg som ska börja övningsköra

1. Välj rätt handledare för din privata körning
Personen som ska köra med dig hemma bör vara en som du kommer bra överens med och som har stort tålamod. Att övningsköra kan vara tufft för både elev och handledare och ger ganska ofta upphov till irritation vilket kan bli påfrestande om man inte förstår hur man ska kommunicera på ett bra sätt.

2. Glöm inte bort teorin
För att ta körkort måste du givetvis kunna köra bil utan svårigheter, men glöm inte bort att du också ska göra ett teoriprov innan det är dags för uppkörningen. Det är ganska så vanligt att man underskattar vikten av teoristudier vilket leder till att fler kuggar det teoretiska testet än uppkörningen.

3. Börja smått och öka i lagom takt
Undvik rusningstrafik och stadskörning tills du känner att du behärskar bilen och är redo. Börja lämpligt vis övningsköra på en stor tom parkeringsplats eller grusväg där du kan testa dig fram obehindrat och stegra sedan svårighetsgraden successivt allteftersom.

4. Mängdträna
Att köra med en körskola innebär stora fördelar, men det absolut bästa är att sedan varva lektionerna med så mycket körning som möjligt privat så att du får köra mer frekvent. Ta med dig råden och informationen du får på körskolan och praktisera dem om och om igen tillsammans med din handledare. Ett tips är att ta med handledaren på en eller flera lektioner.

5. Låt det ta tid
Tålamod är i det här fallet nyckeln till framgång. Ingen är färdig förare när de börjar köra och olika människor behöver olika lång tid att lära sig på. Du kommer få motorstopp och svårt för att parkera rakt utan att behöva göra om det om och om igen till en början, men när det väl sitter där kommer det vara värt det.

Ofrånkomliga moment

De allra flesta som väljer bort körlektionerna gör det för att komma undan billigare, men det finns moment som alla måste göra, privatist som elev, för att få sitt körkort.

Riskutbildning
Innan man kan boka tid för teoritest och uppkörning ska två stycken riskutbildningar ha genomförts. Den första delen; Riskettan är helt teoretisk och handlar om droger, alkohol, trötthet och vad som gäller för de olika typerna av riskbeteenden ute i trafiken.
Risktvåan som är den andra och sista delen är den som också brukar kallas ”halkan”. Här träffas man på en halkbana i Göteborg för att få känna på hur det kan vara att köra på ett mer problematiskt underlag samt för att tala mer om hastighet och olika risker. Exempelvis kan man få möjlighet att vara med om en mindre krock i 7 km/h för att få en uppfattning av hur kraftig bara en sån liten smäll är. Man kommer också få testa att bromsa hastigt på olika underlag.

Teoriprov
Innan det är dags för uppkörningen ska dina teoretiska förarkunskaper testas genom ett prov som trafikstyrelsen sätter ihop för alla körkortstagare. Provet består allt som allt av 70 olika frågor kring miljö, trafiksäkerhet, personliga förutsättningar, trafikregler, fordonskännedom och manövrering. Provtiden är 50 minuter och för att klara sig måste som minst 52 av de 70 frågorna besvaras korrekt. Om man lyckats kommer man meddelas det omgående och då har man 2 månader på sig att även klara uppkörningen innan man måste göra om provet. Misslyckas man kommer man att få vet vilka frågor/områden man missade på så att man kan studera dem lite extra inför nästa provtillfälle.

Uppkörningen
Också det här provet ordnas av trafikverket i Göteborg och syftet med uppkörningen är att testa dina praktiska trafikkunskaper för att se om du är redo att köra själv utan handledning. Också den här gången kommer du få veta omedelbart om du klarat dig och om du godkänts har du ditt körkort inom en vecka. Tills dess får du köra med giltig legitimation med dig i bilen.

Tips som hjälper dig klara uppkörningen på första försöket

  • Var där i god tid så att du kan landa innan det är dags. Glöm heller inte legitimationen!
  • Försök tänka bort det faktum att det är en uppkörning och fokusera på själva körningen istället.
  • Försök inte imponera eller göra dig till för inspektören som sitter med dig. Ett vanligt fel exempelvis som många gör är att de kör saktare än vad hastighetsbegränsningen visar. Detta kan i värsta fall få dig kuggad på grund utav att du då anses utgöra ett hinder för andra medtrafikanter.
  • Använd backspeglarna under din körning.
  • Öva på att ställa in din körställning och andra förberedelser.
  • Om du råkar göra ett misstag så försök att släppa det direkt så att du istället kan koncentrera dig på att göra bättre ifrån dig fortsättningsvis. Ett litet fel eller ett problem med kopplingen kommer inte få dig underkänd, men grämer du dig är risken stor att du gör fler vilket då ökar möjligheten.

Vill din körskola synas här?

Är ditt företag intresserade av att synas här? Kontakta oss genom att fylla i kontaktformuläret nedan.